Mat som booster hjernen

Syns du det går litt sakte i hodet? Det kan være at du spiser feil mat. Her er oversikten over mat som gir næring til hjernen. 

Det viktigste er at du får i deg mye frukt, grønnsaker, belgfrukter og fullkorn. Forsøk også å få i deg proteiner fra plantebaserte kilder slik som fisk og gå for sunt fett, for eksempel fra olivenolje eller rapsolje, i stedet for mettet fett. 

Forskning viser at den beste hjernematen dessuten også er bra for hjertet og blodårer.

Mat som skjerper hjernen

Grønnsaker: Gå for det grønne, slik som grønnkål, spinat og brokkoli. Da får du i deg massevis av sunne næringsstoffer slik som vitamin K, folat og betakaroten. Forskning viser at disse type grønnsakene kan bremse kognitiv tilbakegang. 

Fet fisk: Fet fisk inneholder rikelig med omega-3 fettsyrer, og de inneholder umettede fettstoffer, noe som er bra for oss. Forsøk å få i deg fisk minst to ganger i uken, men gå fortrinnsvis for laks, torsk og hermetisk tunfisk. 

Om du ikke er så begeistret for det som befinner seg på havets bunn, så kan du velge et omega-3-supplement eller spise kost som er rik på omega-3 slik som linfrø, avokado og valnøtter. 

laks hjernen
Få i deg rikelig med omega-3 fettsyrer, slik som fra laks.

Bær: I bær finner du et pigment som faktisk også er bra for hukommelsen. I en studie utført av forskere ved Harvards Brigham and Women’s Hospital, fant man at kvinner som spiste jordbær eller blåbær, to eller tre porsjoner hver uke, i større grad klarte å opprettholde en god hukommelse. 

Te og kaffe: En studie fra 2014 publisert i The Journal of Nutrition, viste at deltakerne som hadde et høyt inntak av koffein, også testet bedre på mentale tester. Koffein kan også bidra til å styrke minnet, ifølge studier. Ved Johns Hopkins University ble deltakere bedt om å studere bilder, og deretter enten spise placebo, eller spise 200 mg koffein i form av tabletter. 

Flere av deltakerne blant dem som fikk i seg koffein, klarte å identifisere bildene riktig dagen etterpå. 

Valnøtter: Nøtter er gode kilder til protein og sunt fett. Det er spesielt en type nøtter som også kan bidra til å forbedre hukommelsen. I en studie fra 2015 ved University of California fant man at høyere forbruk av valnøtter, kunne gi bedre resultater på kognitive tester. 

Valnøtter inneholder mye omega 3-fettsyrer, som kalles for alfa-linolensyre (ALA). En diett rik på ALA og andre omega 3-fettsyrer har vært knyttet til lavere blodtrykk og renere arterier. 

Det er bra for hjertet og hjernen. 

Essensielle vitaminer

Hvis du ikke får i deg variert kost, kan du også forsøke kosttilskudd slik som MemoPro. MemoPro inneholder alle de essensielle ingrediensene som er viktige for å ta godt vare på hjernen. 

Blant annet 300 mg bacopa monnieri, som kan forbedre hukommelsen din. 

MemoPro inneholder også de essensielle B-vitaminene B1, B2, B3, B5, B6 og B12, vitamin C. Vitamin C er viktig for normal psykologisk funksjon. 

Du kan lese mer om studier på MemoPro her

Prøv MEMO

PRO

i 60 dager

50% rabatt – kun kr 199,-

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer. Du bestiller ingenting ennå.

Kilde:

https://www.health.harvard.edu/